Nasjonalforeningen for folkehelsens hjerteuke 2014

I år arrangeres Hjerteuka og Hopp for hjertet samtidig. (Hjerteuka: 5.-11. mai, Hopp for hjertet 5.-16. mai.) Dette gir flere muligheter for aktiviteter og synlighet i lokalmiljøet.

I tillegg er det Den internasjonale dagen for fysisk aktivitet lørdag 10. mai. “Verdens aktivitetsdag” blir i økende grad markert av fylkeskommuner, folkehelsekoordinatorer og flere kommuner (særlig de med frisklivssatsninger). Lokallag kan flere steder være en naturlig samarbeidspartner, ved å for eksempel arrangere hjertemarsj og stand med utdeling av brosjyrer, og frukt og grønt denne dagen. Undersøk om det er aktuelt å samarbeide med kommunen om aktiviteter denne dagen.

Gode tips

• Oppsøk skolene, oppfordre til å bli med på konkurransen først og følg gjerne opp med besøk på skolene under konkurransen og/eller ved premieringen -  server gjerne frukt/sunn frokost/lunsj til elevene, eller annet.
  • Nytt i år: Vi har forhandlet frem en god pris på kolesterolmålingsapparater som kan bestilles fra hovedkontoret. De som bestiller apparatet får med veiledning fra Hjertelinjen med gode råd til de som deltar. Det må gjøres avtale med noen med helsefaglig bakgrunn som kan foreta målingene. Ha gjerne en stand i hjerteuka med målinger, samarbeid med apoteket etc.
  • Lokallag kan også avholde førstehjelpskurs i hjerteuka. Norsk Folkehjelp holder kurs for 5500,-
  • Synliggjør de lokale gågruppene deres i hjerteuka, få de med på hjertemarsj og markedsfør muligheten for flere til å bli med i gruppene.
  • God og sunn suppe– oppskrift kommer: Server eller selg gjerne en grønnsakssuppe i forbindelse med hjertemarsj, eller på skolebesøk i hjerteuka – evt på stand
  • Stipendiat på besøk – en våre forskningsstipendiater kan komme og holde foredrag under Hjerteuka –f.eks ved et åpent møte. Ta kontakt med Øivind Kristensen på Hjertelingen, (23 12 00 93) hjertelinjen@nasjonalforeningen.no. Det vil også bli laget en powerpoint presentasjon som ev. kan holdes av lokalt helsepersonell.

Innsamling

Gjennom bøsseinnsamling er dere med og redder liv! Hjerte- og karsykdommer tar fortsatt flest liv i Norge, og forskning på årsaker og effektive behandlingsmetoder er livsviktig. Vi er stolte av at Nasjonalforeningen gjennom mange år har vært den viktigste frivillige bidragsyteren til hjerteforskningen i Norge. Lokallagene beholder provisjon av innsamlede midler og loddsalg til å styrke egne aktiviteter. Hvis dere bruker eksterne bøssebærere, kan dere gi 15 % provisjon til bøssebærerne. Ta kontakt med fylkeskontoret hvis dere trenger mer informasjon.

Andre spm om hjerteuka kan rettes til Gry Ekeberg Bodin (40 44 57 82)

Materiellet til hjerteuka blir sendt ut fortløpende etter påske.

Forslag til lokal pressemelding finner du her

Rapporteringsskjema for Hjerteuka 2014 kan du finne her.

Rapporteringsskjema for Hjerteuka 2013 kan du finne her.

Velkommen til Nasjonalforeningen for folkehelsens medlemsnett

På våre medlemssider vil du finne nyttig informasjon og støtte til deg som er engasjert i Nasjonalforeningens arbeid.

Er det noe du savner på disse sidene? Ta kontakt med oss ved å sende en e-post til redaksjonen@nasjonalforeningen.no

Du kan komme tilbake til våre vanlige internettsider ved å klikke her.