Nasjonalforeningen for folkehelsens hjerteuke 2015

I år arrangeres Hjerteuka og Hopp for hjertet samtidig. (Hjerteuka: 4.-10. mai, Hopp for hjertet 28.april -12. mai.) Dette gir flere muligheter for aktiviteter og synlighet i lokalmiljøet.

Den internasjonale dagen for fysisk aktivitet faller i år på søndag 10. mai. “Verdens aktivitetsdag” blir i økende grad markert av fylkeskommuner, folkehelsekoordinatorer og flere kommuner (særlig de med frisklivssatsninger). Lokallag kan flere steder være en naturlig samarbeidspartner, ved å for eksempel arrangere hjertemarsj og stand med utdeling av brosjyrer, og frukt og grønt denne dagen. Undersøk om det er aktuelt å samarbeide med kommunen om aktiviteter denne dagen.

2015 er også friluftslivets år. Enda en grunn til å gjøre seg synlige i Hjerteuka.

Gode tips

• Synliggjør de lokale gågruppene deres i hjerteuka, få de med på hjertemarsj og markedsfør muligheten for flere til å bli med i gruppene.
  • God og sunn suppe– oppskrift kommer: Server eller selg gjerne en grønnsakssuppe i forbindelse med hjertemarsj, eller på skolebesøk i hjerteuka – evt på stand
  • Gjett sukkerinnhold. Etter suksess fra landsmøte i Bergen vil dere få en oppskrift på hvordan sette opp en stand med 'Gjett sukkerinnhold'.
  • Ha kolesterolmåling på standen. Det krever samarbeid med helsepersonell som har tilgang til måleapparat og kan ta målinger. Det blir laget en spesiell brosjyre som bør brukes i denne sammenhengen. Ta kontakt med hjertelinjen@nasjonalforeningen.no, så får dere tilsendt en bunke.
  • Nytt i år er at vi har kuttet ned på antall brosjyrer. Det er blitt laget en spesial brosjyre for Hjerteuka 2015, som inneholder gode og enkle råd om forebygging, kosthold og fysisk aktivitet.
  • Husk å ha med lokallagsbrosjyre, Hjerteuke brosjyre og Hjertelinje kort når dere har stand.
  • Oppsøk skolene, oppfordre til å bli med på konkurransen først og følg gjerne opp med besøk på skolene under konkurransen og/eller ved premieringen -  server gjerne frukt/sunn frokost/lunsj til elevene, eller annet.
  • Stipendiat på besøk – en våre forskningsstipendiater kan komme og holde foredrag under Hjerteuka –f.eks ved et åpent møte. Ta kontakt med Øivind Kristensen på Hjertelingen, (23 12 00 93) hjertelinjen@nasjonalforeningen.no. Det vil også bli laget en powerpoint presentasjon som ev. kan holdes av lokalt helsepersonell.

Innsamling

Gjennom bøsseinnsamling er dere med og redder liv! Hjerte- og karsykdommer tar fortsatt flest liv i Norge, og forskning på årsaker og effektive behandlingsmetoder er livsviktig. Vi er stolte av at Nasjonalforeningen gjennom mange år har vært den viktigste frivillige bidragsyteren til hjerteforskningen i Norge. Lokallagene beholder provisjon av innsamlede midler og loddsalg til å styrke egne aktiviteter. Hvis dere bruker eksterne bøssebærere, kan dere gi 15 % provisjon til bøssebærerne. Ta kontakt med fylkeskontoret hvis dere trenger mer informasjon.

Andre spm om hjerteuka kan rettes til Silje Fimreite (40 44 57 82)

Materiellet til hjerteuka blir sendt ut fortløpende etter påske.

Forslag til lokal pressemelding finner du her - Kommer

Rapporteringsskjema for Hjerteuka 2015 kan du finne her - Kommer